”Du kommer ikke fram, sånn helt uten Widerøe”

Widerøe har et ”catchy” slagord de ofte slår om seg med: Du kommer ikke fram, sånn helt uten Widerøe. Her er et eksempel på hva som kan ligge bak dette slagordet.

I høst har regulariteten ved enkelte av flyplassene som Widerøe (og ingen andre flyselskap) betjener i Sogn og Fjordane vært nede i 60 prosent. Altså; 4 av 10 fly har blitt innstilt! Min erfaring med dette er som følger: Onsdag 5. oktober skulle jeg og en kollega ta morgenflyet fra Sogndal til Oslo. Vel framme på flyplassen, og med et aldeles strålende skyfritt og vindstille flyvær, fikk vi beskjed om at flyet vi skulle reise med sto værfast på Sandane, på grunn av tåke. Det var for mye tåke til at flyet kunne lette (ikke lande!). Jeg valgte å levere inn billettene mine og reise tilbake på jobb, mens min kollega valgte å vente på neste fly. Det neste flyet ble et direktefly Ålesund-Oslo, som ble omdirigert via Sogndal. Når min kollega så skulle ta kveldsflyet hjem samme dag, fikk hun vite – etter at hun var kommet til Gardermoen – at også dette flyet var innstilt. Det var det samme flyet som fortsatt sto på Sandane. Noe Widerøe nødvendigvis må ha visst hele dagen.

Widerøe har en snedig ordning med mobilvarsling på SMS av alle med bestilte billetter i tilfelle forsinkelse eller innstilling. De kunne ha sendt en melding alt tidlig på dagen om at kveldsflyet tilbake fra Oslo ville bli innstilt. Men den beskjeden var ikke kommet fram. Hadde den kommet fram kunne min kollega valgt å ta ettermiddagstoget kombinert med buss til Sogndal og kommet hjem i skapelig tid. Isteden ble det nattbuss med ankomst klokka 3 om natten.

Så – to dager senere – får min kollega og jeg en beskjed via SMS at ”flyet fra Oslo til Sogndal er innstilt”. Litt undrende ringer jeg det telefonnummeret som er oppgitt i SMSen for mer informasjon; jeg skal jo ikke ta noe fly i dag. Det flyet jeg skulle ha tatt, gikk for to dager siden (eller rettere sagt, ble innstilt for to dager siden). Dessuten; den billetten var jo avbestilt av ansatte ved flyplassen i Sogndal samme dagen, fordi jeg nødvendigvis ikke kunne benytte returbilletten siden jeg ikke kom meg til Oslo i utgangspunktet. Svaret jeg så fikk fra Widerøe sin informasjonstelefon var at SMSen gjaldt flyet som skulle ha gått for to dager sende. Da jeg påpekte at det var litt absurd å få beskjed om et innstilt fly to dager etter at flyet skulle gått, fikk jeg til svar at dette ikke var Widerøe sin skyld. De sa at de hadde sendt meldingen i tide (men altså da til en passasjer som hadde avbestilt billetten). Det Widerøe skyldte på var ”heng i nettet”.

Min erfaring er at slagordet til Widerøe er helt korrekt; det er ikke lett å komme fram sånn helt uten videre – med Widerøe! Selv om denne historien nok kan virke lett komisk, så kan man prøve å tenke seg reaksjonene blant folk flest og blant politikere om problemet var det samme på Gardermoen – med 60 prosent regularitet. Det hadde nok avstedkommet krav om investeringer i navigasjonsutstyr, flere fly, mer konkurranse osv. Mitt – og vårt – krav som bor i Sogn er imidlertid et annet: La oss få tilbake nattoget mellom Sogn og Oslo. En utrolig behagelig måte å reise på med avgang fra Flåm om kvelden og ankomst i tide til morgenmøter i Oslo. Det forsvant en gang på 1990-tallet i kjølvannet av delprivatiseringen av NSB. Så derfor; vær så snill Liv Signe, kan du ikke be NSB om å sette opp nattoget igjen. Da slipper vi å være prisgitt et svært ustabilt flytilbud fra monopolisten Widerøe. Da KAN vi – i Sogn – kanskje komme oss av gårde helt uten videre – og uten Widerøe!